Listekandidat Ingunn Tremoen

Frivillig arbeid i Trysil

Leserinnlegg av listekandidat Ingunn

Ordet «frivillighet» inneholder to ord: fri og villig. Når du gjør noe helt frivillig, gjør du det av fri vilje og forventer ingen lønn for innsatsen.

Det offentlige bør ta vare på initiativ og legge til rette for at innbyggere som ønsker det, kan bidra med frivillig innsats på alle arenaer.  Både knyttet til barn, ungdom, voksne og eldre. Frivillige innen helse- og omsorgsfeltet vil også bli særs viktig i fremtiden, med tanke på flere eldre, og færre til å hjelpe våre eldre. Forskning viser at frivillig arbeid bidrar til lykke på flere måter. Det gir mer sosial kontakt, og bedrer også sjansen for å bli kjent med andre utover det frivillige nettverket.  Mennesker trenger kontakt med hverandre. Som frivillig gir du av din kompetanse og styrke inn i samfunnet. Mange som bidrar frivillig forteller at de får gode opplevelser, nye vennskap og lærer mye de har glede av senere. Forskning viser også at i samfunn hvor frivillig arbeid er vanlig, er den gjennomsnittlige borger lykkeligere enn i andre samfunn.

Trysil Arbeiderparti vil ha et inkluderende samfunn. Trysil skal være en kommune med like muligheter, uavhengig av økonomi og sosial bakgrunn. Ingen, hverken barn, unge, voksne eller eldre skal trenge å føle på utenforskap og savn av sosial kontakt.   Arbeiderpartiet vil blant annet at Frivilligsentralen skal ta ansvar for å utarbeide en oppdatert oversikt over hva som finnes av møteplasser, kulturelle arrangementer, foreninger og tilbud, og sammen med frivilligheten, diakon og andre jobbe for at flere deltar på disse.

Bli frivillig, og bidra til å utgjøre en forskjell for dine medmennesker!

Godt valg!

Ingunn Tremoen