Listekandidat Bjarne Skarpmo

Gjeninnfør trepartssamarbeidet!

Leserinnlegg fra Bjarne

I Trysil skal våre politikere igjen ta stilling til om trepartssamarbeid er noe som ønskes gjeninnført. Et trepartssamarbeid består av administrasjonen, fagorganisasjoner og politikere, og er et supplement til den vanlige vedtakslinjen. Her vedtas ikke saker, men man forsøker heller å diskutere og finne gode løsninger i fellesskap.

Andre kommuner har satset på dette før oss, og erfaringene er gode. Sykefraværet har blitt lavere, og kvaliteten på tjenestene har blitt bedre gjennom blant annet mindre ufrivillig deltid og gode, kreative løsninger utarbeidet i fellesskap.

Med Arbeiderpartiet i posisjon ble dette vedtatt innført av kommunestyret i 2014. Samarbeidet skulle bidra til å skape helhetlige prosesser, der administrasjonen, fagorganisasjonene og politikerne involveres tidlig for å forme utviklingen.

Dagens kommunestyre, med Arbeiderpartiet i opposisjon, vedtok i 2019 å legge ned dette samarbeidet. Dette mener vi var et skritt i feil retning, og vi er fortsatt overbevist om at kommunen trenger et samarbeidsforum, hvor fagorganisasjoner, administrasjonen og politikere kan finne løsninger i fellesskap til det beste for våre ansatte og de tjenestene de produserer for oss alle hver eneste dag.

Trysil Arbeiderparti vil innføre trepartssamarbeid som arbeidsform i Trysil kommune. Vi mener at vanskelige saker løses best med tidlig involvering av politikere og fagorganisasjoner, og at et trepartssamarbeid er den rette samarbeidsformen. Derfor fremmet vi forslag i partssammensatt utvalg 28. august om at dette igjen skal innføres. De andre politiske partiene i partssammensatt utvalg stemte nei, men det er til syvende og sist opp til kommunestyret hvorvidt samarbeidsformen skal innføres på nytt.

Vi vil fortsette å kjempe denne kampen, og håper på et positivt vedtak i kommende kommunestyremøte.

På vegne av Trysil Arbeiderparti

Bjarne Skarpmo