Listekandidat Bjarne Skarpmo

Hvem skal pleie våre eldre?

Leserinnlegg fra Bjarne

Hvem skal pleie våre eldre?

Søndag 20. august kunne man lese i VG om Robert Kotcho som hadde sagt opp sin faste, hele stilling som sykepleier for å jobbe i et vikarbyrå. Han peker først og fremst på at det beste er å slippe ansvaret og den dårlige samvittigheten for å ikke strekke til. Trysil Arbeiderparti er der for de ansatte, og vil bidra til en hverdag med økt mestring, en grunnbemanning som er god nok og ansatte som gleder seg til å komme på jobb.

Økt behov for innleie av vikarer medfører en stor ekstrakostnad for Trysil kommune, i motsetning til hva det hadde kostet å dekke tilsvarende vakter med egne ansatte. Vi mener Trysil kommune er best tjent med å begrense behovet for innleie, ved å øke grunnbemanningen der det er nødvendig.

Rekruttering av rett kompetanse er et stort problem i kommune-Norge, også her i Trysil. Dette problemet er størst innen helse, hvor det hele tiden er et skrikende behov for flere varme hender. Ubesatte stillinger utløser en ond spiral, hvor belastningen blir større på de som skal løse oppgavene. Dette gir økt slitasje, og også økt sykefravær.

For å bidra til å løse dette problemet vil Trysil Arbeiderparti at grunnbemanningen økes og at dette kombineres med hele, faste stillinger. Dette vil også bedre tilbudet for brukerne, som gir brukerne færre ulike pleiegivere å forholde seg til, og på denne måten få en økt følelse av trygghet. Vi vil også at det brukes ressurser på tiltak som motiverer til å stå i fast turnus, i stedet for å «shoppe vakter». Den økte forutsigbarheten dette gir, mener vi vil være til det beste for både de ansatte, deres ledere og pasientene.

I tillegg til rekruttering, ser Trysil Arbeiderparti også nytten av økt kompetanseutvikling i egne rekker for å gi de ansatte muligheten til å få ut potensialet sitt, og samtidig oppleve en mer meningsfylt arbeidshverdag. Dette vil vi gjøre gjennom økt samarbeid med Trysil VGS, Campus Trysil og Høgskolen i Innlandet. For å få til dette trenger vi ansatte som er motiverte for å tilegne seg ny kunnskap, og ledere som er fleksible og bidrar til å finne løsninger der det er nødvendig med tilrettelegging eller permisjon for å gjennomføre etterutdanning og kompetanseutvikling. Vi trenger også politisk fokus og vilje til å prioritere dette og det vil Trysil Arbeiderparti. Sammen spiller vi hverandre gode!

Med økt grunnbemanning, rett kompetanse på rett sted og ansatte som får en god faglig utvikling, er vi sikre på at Trysils eldre sikres gode helse- og omsorgstjenester i fremtiden.

Bjarne Skarpmo,

Listekandidat, Trysil Arbeiderparti