Innlegg Årsmøte Hedmark Arbeiderparti av Astrid Oppegård

Det er viktig at vi ser fimen om 22.juli på utøya- selv om det er ubehagelig og krevende.

Ordstyrere, kjære årsmøte.Det har nå gått flere år siden 22. juli 2011 på Utøya. Den verste terrorhandling på norsk jord siden 2. verdenskrig.Utført av en hvit, norsk mann oppvokst i Norge. En godt planlagt terrorhandling. Det må vi aldri glemme. Vår sikkerhet er langt fra truet bare fra av annerledes troende.Våre unge AUF’ ere og vår bevegelse var målet.Filmen om Utøya er nå klar på kino. Den må vi gå og sjå. Det er en tøff og krevende film. Men, den er på ingen måte så krevende og farlig som det var for dem som stod i det. Vi må dele redselen og smerten med de som var der. Denne terrorhandlingen trenger tidsvitner.

Vi må ta vare på, og hegne om AUF. De flinke og frimodige ungdommene våre. AUF er framtida vår.Trysil og Engerdal AUF som jeg kjenner aller best er unike. Jeg er umåtelig stolt av dem, og alle andre i AUF.Ved siste stortingsvalg gjorde de på Trysil videregående skole det beste skolevalg noensinne. Det betyr at ungdommene var flinkere til å formidle vårt budskap enn vi voksne var. Til ettertanke!

Jeg vil ha en HUMAN og rettferdig flyktning politikkJeg vil ikke være » hermegås» til Frp. Det er ikke oss.Takk!

Snakker om 22 juli