Innlegg Årsmøte Hedmark Arbeiderparti Even Eriksen

original_1478639077_6488101

Dirigenter. Årsmøte.Mange tiår fram i tid så kommer folk til å se tilbake på denne dagen med blandede følelser. For mens vi avholder Norges viktigste politiske verksted, så har det ikke i min levetid vært høyere arbeidsledighet i Norge enn det er nå. 130 000 nordmenn.

Men vi har vært i en lignende situasjon tidligere. Under finanskrisa i 2008 så var de rødgrønne handlingsorienterte og benyttet seg av en aktiv pengepolitikk som stimulerte til hele 360 000 nye arbeidsplasser.

Dagens regjering derimot har håndtert krisa helt feil. Det hjelper ikke med skattekutt til de rikeste, når man er nødt til å stimulere den norske økonomien med friske aktiva som vil få igang aktiviteten og skape flere nye arbeidsplasser. At regjeringa sitter på sine statsrådstoler og ser på at mennesker mister jobbene sine, er rett og slett utilgivelig. Dette kan vi ikke la dem slippe unna med. Gjentatte ganger har man kunne lest om Arbeiderpartiets tiltakspakker mot arbeidsledigheten. Veldig bra - det har vært god og betryggende lesing. For arbeid er og har alltid vært vårt partis kjernesak nr. 1.

I denne saken har vi vært veldig tydelige. Det samme kan man ikke si om asyldebatten.

Tåkefyrste har Jonas blitt kalt. For øvrig så var det også kallenavnet til Ole Einar Bjørndalen i hans glansdager. Å bli sammenlignet med en med åtte OL-gull og som i dag tok sin 41. VM-medalje, er ikke verst.

Åtte OL-gull eller ei, alt for lenge har vi latt FrP diktere asyldebatten. Alt for lenge har vi sittet på sidelinja og sett på Sylvi Listhaug feie over landet som en usolidarisk orkan. Nå må Arbeiderpartiet og Jonas tre ut av tåken og stilne orkanen. Vi må bli tydelige i asyldebatten og stå opp for en human asylpolitikk basert på våre verdier: Solidaritet, likhet og frihet. For vi er og har alltid vært partiet for de svakeste i samfunnet - de som trenger vår hjelp. Og våre hjerter kjenner ingen landegrenser.

Jeg vil avslutte innlegget med et egetkomponert dikt.Orkanen Sylvi feier over landet med kraftig vind.Alle asylsøkere: forsvinn, forsvinn!Regjeringa bryter menneskerettigheter og vil stoppe all asyltrafikk.Arbeiderpartiet må stå imot og tydeliggjøre sin politikk.Tåkefyrste Jonas har blitt kalt.Men det har også Bjørndalen, så da kan det vel ikke være så galt?Med åtte OL-gull,skal Jonas få slutt på alt tull.Nå skal det føres en asylpolitikk i samsvar med vår ideologi.Solidaritet, frihet og likhet skal vi rope ut og si.Jonas kommer til å tre ut av tåken og stilne orkanen.Bort med Sylvi, Erna og Siv. Regjeringsskifte i 2017 er planen.Takk.