Varaordførerkandidat Yngve Skarpsno Westby og 4. kandidat Oddmund Myhr

Leserinnlegg om eldre i Trysil

Eldre i Trysil

Trysil arbeiderparti er opptatt at det skal være trygt og verdig å bli gammel i vår kommune. Derfor må vi ha en politikk som tar høyde for den virkeligheten vi er i og som vi er forespeilet i årene framover.

Vi kan nevne: En befolkningsutvikling der vi blir stadig flere eldre over 80 år. Vi bor i en vidstrakt kommune med spredt bosetting. På lik linje med mange andre kommuner, strever vi med å skaffe nok arbeidskraft i pleie og omsorgssektoren og vi vet at antall personer med demenssykdom øker.

Hvordan vil vi så møte morgendagen:

Vi må opprettholde og videreutvikle hjemmetjenestetilbudet slik at forsvarlig bistand gis der brukeren bor. Bruke velferdsteknologiske løsninger som en forsterkning og et supplement til de tjenester vi tilbyr.

Innsatsen overfor gruppen med demenssykdom og deres pårørende må styrkes gjennom tidlig innsats, bedre avlastningstilbud, i dagsenter og institusjon/avlastningsbolig, og etablere tilrettelagte botilbud.

Kommunen må sørge for å ha tilstrekkelig med sykehjemsplasser fordelt på korttidsplasser, langtidstilbud og tilrettelagte enheter for personer med demens.

Det er viktig for god livskvalitet å ha sosiale arenaer/møteplasser og variert aktivitetstilbud også i eldre år. Derfor må kommunen spille på lag med og stimulere frivilligheten.

Da tilrettelagte botilbud kan være med på å øke eldre sin mulighet til å være selvstendige i egen bolig, vil det være framtidsrettet å oppgradere/funksjonalisere de omsorgsboligene som allerede finnes i hele Trysil

Kommunen må gjennom sin arbeidsgiverpolitikk og rekrutteringstiltak jobbe aktivt for å rekruttere og beholde helsepersonell.   Virkemidler her er hele stillinger, gode arbeidstidsordninger, boliger, barnehagetilbud, fokus på kompetansehevingsprogrammer internt og aktivitet mot utdanningsinstitusjonene. Trysil arbeiderparti vil ha økt fokus på dette arbeidet framover – og ikke minst vil vi ha fokus på å sikre kommunen inntekter, så vi har råd til å iverksette de aktiviteter vi ønsker og fortsette å tilby gode tjenester til våre innbyggere.

Trysil Arbeiderparti

Yngve Skarpsno Westby                                                  Oddmund Myhr

Varaordførerkandidat                                                            4. kandidat