Ordførerkandidat Turid Backe-Viken

Stopp i hyttebygging – hva da Trysil?

Innlegget er svar til debattinnlegg fra Trysil SV

For Trysil er reiselivet hovednæringen og det er vår «hjørnesteinsbedrift». Over en tredjedel av tryslingene er sysselsatt i reiselivet. Naturen er vår råvare og vi videreforedler råvaren med å tilrettelegge for naturopplevelser. Det er ikke uberørt villmark vi selger til de fleste av våre gjester, det er tilrettelagte naturopplevelser på konsentrerte arealer. Vi har bebygd og tatt i bruk under 0,5% av arealene våre i dag til hytter og til sammen med infrastruktur, aktiviteter, boliger, næring osv er fortsatt bare et par prosent av Trysils arealer tatt i bruk.  Hyttebygging og hyttegjester er en viktig del av reiselivet og alt henger sammen med alt. Det er urovekkende at det spres påstander om at man kan stoppe hyttebyggingen i Trysil nærmest uten konsekvenser. Selvsagt går ikke det an. Det er en ærlig sak å være mot ytterligere hyttebygging, men da må man også være ærlig på konsekvensene dette vil få for Trysil – og gi svar på hvordan man håndterer konsekvensene.

I debattinnlegget påstås det at man gjennom vedlikehold av dagens 7000 hytter vil opprettholde et aktivitetsnivå som vil sysselsette 80 personer. Dette tallet er antakeligvis for høyt, men uansett er dette langt under de som er sysselsatt i næringen i dag. Gjennom å bare vedlikeholde vil man kanskje forsvare kun 20-30% av arbeidsplassene som i dag er etablert i bransjen i Trysil. Hva med firmaer som feks arkitekter og rådgivende ingeniører, hva med anleggsentrepenører, rørleggere, kommunalt ansatte i plan/byggesak og ansatte hos underleverandører og andre samarbeidspartnere? Kan hende snekker`n har mye jobb med vedlikehold, men hva med alle de andre? De lever av utvikling. Sier man nei til videre utvikling i Trysil må man også være ærlig på at mange vil miste jobben og hvor og hvordan har man tenkt å skape nye arbeidsplasser? Dette må man svare for da et samlet kommunestyre har stilt seg bak ambisjoner om vekst i både arbeidsplasser og befolkning mot 2030.

Det er mange forskjellige typer hytter i Trysil, og det er stor forskjell på ulike områder som Trysilfjellet og Fulufjellet til de områder i feks Bittermarka uten innlagt strøm og vann. Områdene i Trysilfjellet kan i denne sammenheng nesten regnes som en bydel, en fritidsboligbydel. En stor andel av disse sengene leies ut store deler av året og det er den miksen av varme og kalde senger som gir grunnlag for stor lokal sysselsetting. Ringvirkningene er enorme for handel, aktiviteter og servicetjenester og også for bygg og håndverk. Denne miksen av varme og kalde senger er ingen tilfeldighet – det er strategisk og godt planlagt av kloke forgjengere i næringen, hos grunneierne og i kommunen. Gjennom hele utbyggingen av Trysilfjellet har man tenkt bærekraftige løsninger, men selvsagt er dagens løsninger annerledes enn for tiår tilbake, ny kunnskap gir nye løsninger. Slik er det overalt, tenk på industri og utslipp, landbruk og dyrevelferd osv. Skulle bare mangle om ikke dagens miljøkrav til hyttebygging er annerledes enn i 1980. Vi utvikler oss hele tiden og Arbeiderpartiet ønsker å legge til rette for at Trysil fortsatt skal være fremst i bærekraftig reiselivsutvikling i Skandinavia.

For oss er det ikke aktuelt å innføre en konsekvent stopp av hyttebygging. Vi vil fortsette å vurdere de prosjekter som blir lansert og gå videre med gode prosjekter som er i tråd med miljømessige krav og nasjonale retningslinjer, som markedet etterspør og som er til gode for lokalsamfunn og innbyggere.

Vi har ingen tro på et samfunn som baserer seg på vedlikehold av eksisterende bygningsmasse. Vi er avhengig av nyskaping og nybygging for å følge med i utviklingen. Det er viktig at nye prosjekter bygges ut med dagens krav til energieffektivitet og miljøkrav. Det er der Trysil må være i førersetet, også fremover. Vi skal videreutvikle reiselivet til det beste for Trysil og for tryslingene. Vi er gjerne med på å utvikle andre næringer, men vi er ikke med på å sage over den greina vi sitter på. Vi skal beholde og skape flere arbeidsplasser slik at flere kan bosette seg i Trysil og dermed sikrer en fremtidig levedyktig kommune.

Trysil Arbeiderparti

ved ordførerkandidat Turid Backe-Viken