Takk til Trysil kommunes ansatte

Les ordførerkandidat Turid Backe-Viken sitt innlegg i kommunestyret om Trysil kommunes årsberetning for 2022

Ordfører, - 2022 ble nok et spesielt år, fortsatt preget etter regler om innreiserestriksjoner og andre smitteverntiltak etter pandemien. Og når det ble sluppet opp på restriksjoner og begrensninger knyttet til pandemien så kom nye kriser på løpende bånd – en forferdelig og helt uakseptabel angrepskrig mot Ukrania, energikrise og prisstigning. Og i vår globale verden så påvirker dette også vårt dagligliv i lille Trysil.

Først av alt kan det da være sunt å reflektere over hvor ufattelig heldige vi er som tross alt bor her i vårt lille trygge samfunn. De fleste av oss har det veldig godt og Trysil er et nydelig sted å bo – for de fleste. Så er vår oppgave å gjøre det til et godt sted å bo for ALLE. De fleste står støtt på egne bein, men alle kan trenge en støttende hånd i perioder – korte eller lange. Og da skal vi som samfunn stille opp for deg. Hvis man leser årsberetningen for kommunen så ser man at kommunen gjør nettopp det – stiller opp for deg og oss – når vi trenger det. Kommunen er aktiv på utrolig mange områder og yter tjenester til oss gjennom hele livet. Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen – alle innbyggerne i kommunen skulle lest årsmeldinga, da får man innblikk i en stor og flott kommunesektor som yter et vell av tjenester.

«Kommunen» sier vi, hva er egentlig «kommunen» – jo det er feks 768 ansatte – 606 kvinner og 162 menn. Jeg har lyst til å si TUSEN TAKK til alle dere for at dere står på dag etter dag, og noen også natt. Dere står han av gjennom pandemi, smittervernstiltak, omorganiseringer, budsjettkutt, strømsparing, personalmangel osv osv. Tusen, tusen takk!!

Så noen flere refleksjoner knyttet til året 2022:

Vi behandler årsberetning og årsregnskap. Regnskapet viser netto driftsresultat negativt med kr 6,3 millioner. Det er vi selvsagt ikke fornøyd med. Men det alvorligste tallet er allikevel at kjernedriften (SAD, OPK, HOS og FTD) gikk i minus med hele 46,3 mill. kr. i forhold til opprinnelig budsjett. Dette er selvsagt ikke godt nok, - sjøl om vi kan skrive endel på de spesielle forholdene vi har vært inne på i 2022. Men utfordringen er at vi driver for dyrt, vi ser det i Kostra tallene. Vi har MYE å hente på sammenlignbare kommuner.  Vi tærer på oppsparte ressurser og bruker opp inntekter vi kunne brukt til varige investeringer. Vi bruker nå opp ressurser til drift som vi heller kunne brukt til investeringer i idrettsbygg, restaurering av skoler, bygge omsorgsboliger osv. Så hvordan skal vi greie å endre dette?

Arbeiderpartiet tror at en tettere politisk oppfølging vil være nødvendig slik at vi er enig om prioriteringene, vi tror på en kraftigere satsing på rekruttering slik at vi får besatt ubesatte stillinger, høyere grunnbemanning, enda høyere fokus på sykefravær og at alt dette vil føre til lavere behov for vikarer, mindre sykefravær og mindre overtid. Altså reduksjon av kostnader på det som i dag er den største utgiftsposten.

Også nevnte jeg tettere politisk oppfølging, Arbeiderpartiet har nå ved flere anledninger etterlyst flere saker til behandling i hovedutvalgene. Særlig i helse og mestring som er den største sektoren er det svært lite saker til politisk behandling. Vi tok det til og med opp som tema i interpellasjon til ordfører i november i 2021. Vi ønsker større grad av medvirkning og politisk styring. Så hva har skjedd i 2022? Jo - saksmengden har gått ytterligere ned fra 2021 til 2022 i alle utvalgene. Vi får ikke gjort noe med det, det er SP som sitter i

leder posisjoner i alle utvalgene og setter opp sakslister sammen med administrasjon.  Ordfører og kommunedirektør svarte imidlertid på vår interpellasjonen om at det er bare å ta opp saker... Siterer ordrett fra svaret: «Kommunedirektør og ordfører vil imidlertid også utfordre utvalget litt. I likhet med at kommunestyret og formannskapet ber kommunedirektøren om å utrede ulike saker, så kan hovedutvalget til enhver tid be kommunalsjef og dennes stab om å utrede aktuelle og relevante saker innenfor helse-, omsorgs- og sosialområdet».

Nå har vi prøvd det i hovedutvalgene både for helse og mestring og oppvekst og kultur, men sakene avvises. Dette er ikke bra - vi etterlyser nok en gang samarbeid og inkludering i de politiske fora – for Trysils beste. I Arbeiderpartiet så jobber vi i hvert fall for at dette skal endre seg i løpet av 2023.

Så til lista over bra ting som har skjedd i 2022, den er lang og jeg har lyst til å trekke frem noen høydepunkter og smakebiter her:

Bredbåndssatsinga et enstemmig kommunestyre har vært enig om rullet videre og i siste møte før jul bevilget vi enstemmig de siste pengene for å fullfinansiere full dekningsgrad i Trysil. Ekstraordinært utbytte fra Trysil Kommuneskoger på 19,7 millioner i tillegg til det «vanlige» utbyttet på 12,3 millioner.   Vi er stor takk skyldig til kloke hoder som en gang i tiden sørget for en stor Trysilskog i kommunalt eie som gjennom god forvaltning av skogen i tillegg til eiendomsutvikling har sikret oss store og viktige inntekter hvert eneste år.

Kommunestyret greide å enes om støtteordninger både til landbruket og til øvrig næringsliv utover statlige støtteordninger da behovet i næringsliv og landbruk var som størst.

Vi bevilget inntil 1 mill. kr til støtte til kjøp av handelsgjødsel innen landbruket. 31 bruk fikk en støtte på totalt 762.000 kr. Og i høst bevilget vi 2 millioner i strømstøtte til lokalt næringsliv. Begge ordningene veldig godt mottatt.

Jeg har også lyst til å nevne noen prosjekter innen oppvekstsektoren som  TVERGA prosjektet som pågår, BUA som startet opp, sommerskolen som ble gjennomført osv.

Det er også gledelig at vi passerte 50% streken på heltidsansatte i kommunen. – selv om målet er 85% av kommunens stillingshjemler, og det er et stykke igjen, er dette et viktig steg på veien. Vi gikk opp fra 49 %, til 52 % heltidsansatte. Det er en klar forventning at veksten i heltidsansatte skal øke videre de kommende årene. I 2022 endret kommunen praksis for utlysninger i en rekke stillinger. Det er i 2022 lyst ut flere stillinger som 100 % enn hva stillingshjemlene i utgangspunktet skulle tilsi, som et målrettet tiltak for å øke attraktiviteten. Her er det bare å jobbe fokusert videre. Hele stillinger er et klart mål for oss i Arbeiderpartiet.

Siste jeg skal nevne på denne lista over positive ting - som kunne vært mye lenger -  er at vi gjennom hele 2022 jobbet med samfunnsdelen av kommuneplanen som ble veldig bra! Vi jobbet lenge og grundig med den, den ble ikke vedtatt før i februar 23, men fortjener også å omtales under 2022. DET var et samarbeidsprosjekt, planen uttrykker tydelige mål og visjoner for Trysilsamfunnet fremover – her er det oppgaver til alle, så nå er det bare å takke for året 2022 – det er historie -  også må vi  brette opp erma for å utvikle Trysil videre mot nye høyder.

Hør innlegget fra kommunestyret her: https://trysil.kommunetv.no/archive/130