Asgeir Holmseth Snerten (AUF) og Oddmund Myhr (kommunestyregruppa) har skrevet leserinnlegg.

Trysil videregående skole - en hjørnesteinsbedrift i vårt lokalsamfunn

Trysil videregående skole er mer enn bare en utdanningsinstitusjon; det er en hjørnestein i vårt lokalsamfunn. Debatten om mulige nedleggelser av videregående skoler i distriktene er igjen på dagsorden i Innlandet fylkeskommune, og Trysil videregående skole kan dermed stå i fare. Dette vil ikke bare påvirke dagens elever, men hele lokalsamfunnets fremtid. Trysil arbeiderparti har i lang tid vært opptatt av å videreutvikle tilbudene ved TRYVIS og tatt til orde for at kommunen må engasjere seg mer i skolen, selv om den drives av fylkeskommunen. Både kommune, næringsliv, frivillighet og innbyggere kan bidra til samarbeid og dermed styrke grunnlaget for skolen og vi mener kommunen er en naturlig drivkraft i så måte. Derfor er vi veldig glad for at kommunen nå engasjerer seg sterkt og inviterer til en bred involvering frem til høringsinnspill skal leveres. Vi håper at mange av dere gir gode og velbegrunnede tilbakemeldinger om hvorfor vi mener vår skole bør og må ha livets rett. Det blir veldig viktig med engasjement fra den enkelte trysling, næringsliv og kommune.

TRYVIS er en viktig kompetansearbeidsplass i vår kommune og er av stor betydning

for bostedsattraktivitet og en bidragsyter til å dekke etterspurt arbeidskraft framover.

Vår skole dekker et stort geografisk område, og for mange ungdommer i Trysil og

Engerdal vil alternativet være et skoletilbud som betyr hybelliv i ung alder. Det kan gi negativt utslag som for eksempel at en ikke makter å fullføre det videregående skoleløpet. TRYVIS har i dag stor fullføringsgrad blant sine elever og solide skoleresultater. Dessverre ser vi tall på at tryslinger som velger å flytte ut for videregående utdanning har en betydelig lavere fullføringsgrad, dette er ikke tilfeldig.

Vår skole har også gode utviklingsmuligheter. Innen idrettsfag kan vi i flere idretter vise til flotte treningsarenaer og et godt samarbeid mellom skole, frivillighet og næringsliv. Dette er også ett felt som er i stadig utvikling, senest med at man prøver å få til friski satsing i samarbeid med alpingruppa i IL Trysil, Skistar som investerer i en helt ny park, SnowTeam og flere. På andre linjer som byggfag, helsefag og studiespesialisering er skolen godt rustet med solid kompetanse og gode og trygge læringsmiljøer, det er ikke tilfeldig at vår skole produserer solide resultater!

Videre har TRYVIS gjennom mange år opparbeidet og utviklet høy kompetanse og

kapasitet innen nettbaserte studietilbud, og er av de fremste skolene i Innlandet

innen slike studietilbud.

Trysil kommune fikk også landets første lærlingegaranti, noe som bidrar sterkt til at våre ungdommer innen yrkesfag lykkes i å få lærlingeplass etter endt teoriløp. Dette hjelper også lokalsamfunnet ved at elevene velger å ta læretiden lokalt.

Med dette som utgangspunkt vil vi oppfordre alle tryslinger og engerdøler til å delta aktivt for å kjempe for Trysil videregående skole. Det vil bl.a. bli arrangert folkemøte på skolen før sommeren og det vil bli muligheter til å komme med innspill både til kommunen og andre høringsinstanser.

Å bevare Trysil videregående skole er ikke bare en investering i dagens elever, men i hele lokalsamfunnets fremtid. Skolen bidrar til å sikre et levende og bærekraftig lokalsamfunn, med muligheter for utdanning, arbeid og samfunnsengasjement. Vi må stå sammen og kjempe for å bevare denne viktige institusjonen, slik at kommende generasjoner også får muligheten til å vokse opp i et sterkt og velfungerende lokalsamfunn.

Asgeir Holmseth Snerten (Trysil AUF)

Oddmund Myhr (Trysil arbeiderparti)